My late 80s Tokai VC-75.

Tokai guitar discussion

Moderators: ian, ned

Post Reply
ojgibbins
Guitar God
Posts: 59
Joined: Wed Apr 14, 2004 9:56 pm
Contact:

My late 80s Tokai VC-75.

Post by ojgibbins » Sun Feb 08, 2015 4:10 pm

Here is a quick clip I just did after swapping out the bridge pup for an sd custom.

http://youtu.be/UDduBE_lzqA


Image

My oldest guitar. Ive owned it since new 25 yearsish.
owen j gibbins

Dave_Mc
Guitar God
Posts: 916
Joined: Wed Oct 08, 2008 2:53 pm
Location: Northern Ireland

Post by Dave_Mc » Mon Feb 09, 2015 11:59 am

Nice :D

What's the tune? Sounds very familiar, I'll probably kick myself when you tell me :lol:

Did you swap the trem for a gotoh?

ojgibbins
Guitar God
Posts: 59
Joined: Wed Apr 14, 2004 9:56 pm
Contact:

Post by ojgibbins » Tue Feb 10, 2015 8:49 pm

Dave_Mc wrote:Nice :D

What's the tune? Sounds very familiar, I'll probably kick myself when you tell me :lol:

Did you swap the trem for a gotoh?
It was something I wrote on the spot. The intro riff Kinda sounds like velvet revolver come to think of it haha.

Yeah the original trem got beat to smithereens. I was in a thrash band for years and it was my only guitar, it held up well but the string blocks could not take the palm mutes any longer. They were not standard sized so I could not swap them out so the whole trem had to go. The gotoh is ok. Bar angle isn't designed very well And I need to bend it for more clearance. I prefer My vintage floyd rose pro on my other two shredders.
owen j gibbins

Lucke Luke
Guitar God
Posts: 161
Joined: Sun Mar 23, 2014 10:03 am
Location: Aberdeen, Scotland

Post by Lucke Luke » Wed Feb 11, 2015 6:10 am

That is something else.... definitely carries 80s looks!

Stupid question, but does the neck pickup ... sound the way they 'normally' sound or is it completely different as it's more in the 'middle' position..

Dave_Mc
Guitar God
Posts: 916
Joined: Wed Oct 08, 2008 2:53 pm
Location: Northern Ireland

Post by Dave_Mc » Wed Feb 11, 2015 12:43 pm

ojgibbins wrote: It was something I wrote on the spot. The intro riff Kinda sounds like velvet revolver come to think of it haha.

Yeah the original trem got beat to smithereens. I was in a thrash band for years and it was my only guitar, it held up well but the string blocks could not take the palm mutes any longer. They were not standard sized so I could not swap them out so the whole trem had to go. The gotoh is ok. Bar angle isn't designed very well And I need to bend it for more clearance. I prefer My vintage floyd rose pro on my other two shredders.
haha no worries :lol:

and yeah that makes sense about the trem. I like the gotoh... I'd probably agree with people who say it feels like it's made better than the OFR, but in use (and in terms of tone) I'm not sure I don't prefer the OFR :lol:

ojgibbins
Guitar God
Posts: 59
Joined: Wed Apr 14, 2004 9:56 pm
Contact:

Post by ojgibbins » Thu Feb 12, 2015 9:24 am

Lucke Luke wrote:That is something else.... definitely carries 80s looks!

Stupid question, but does the neck pickup ... sound the way they 'normally' sound or is it completely different as it's more in the 'middle' position..
Unfortunately the neck pickup is not great due to the angle/placement. It seems to have the worst characteristics of a middle and neck pickup combined.

I currently have a crappy pickup in the neck just for looks, it's not even hooked up. I've tried top of the line pickups in there, the best was a Motor City custom but it was wasting having a $150 pickup in a spot where it would sound much better in the neck of one of my Electra LP's etc.

I was thinking to hell with it and put a really bassy pickup in there to overdo the flub for stoner rock. It's not articulate enough to be usefull for much.
owen j gibbins

ojgibbins
Guitar God
Posts: 59
Joined: Wed Apr 14, 2004 9:56 pm
Contact:

Post by ojgibbins » Thu Feb 12, 2015 9:34 am

Dave_Mc wrote:
ojgibbins wrote: It was something I wrote on the spot. The intro riff Kinda sounds like velvet revolver come to think of it haha.

Yeah the original trem got beat to smithereens. I was in a thrash band for years and it was my only guitar, it held up well but the string blocks could not take the palm mutes any longer. They were not standard sized so I could not swap them out so the whole trem had to go. The gotoh is ok. Bar angle isn't designed very well And I need to bend it for more clearance. I prefer My vintage floyd rose pro on my other two shredders.
haha no worries :lol:

and yeah that makes sense about the trem. I like the gotoh... I'd probably agree with people who say it feels like it's made better than the OFR, but in use (and in terms of tone) I'm not sure I don't prefer the OFR :lol:
I think I need to revisit the gotoh and see why it's not keeping tune as good as my OFR's. Perhaps I need to check if the springs are good quality ones but the original Tokai mounting pegs could also be a little funky. I think it's the forgiving/smooth angle of where the string meets the bridge that also puts me off. It's too well designed. IMO it needs a sharper edge to get more zing when you pluck. It all seems a bit muted but that is probably related to the neck length too. Good for string breakage but you get that limp PRS tone.

Love Rock/LP style guitars have an uncomfortable bridge saddles with sharp edge. I'm convinced that relates to the better tone of the bridge compared to a floyd rose style. Could be wrong!

Lol..That turned into a bit of a rant! Floyd Rose style are SPEEDSTERS and I can do way more acrobatics with these than my Electra LP's. Tools and all that.

I just had coffee.
owen j gibbins

Dave_Mc
Guitar God
Posts: 916
Joined: Wed Oct 08, 2008 2:53 pm
Location: Northern Ireland

Post by Dave_Mc » Thu Feb 12, 2015 12:23 pm

LOL

Yeah I fancy that the Gotohs have a slightly softer edge to the tone too, as you said, which I'm not sure I like as much as the sharper tone of a Floyd. It sounds a bit more modern or something.

Though I haven't done scientific tests in the same guitar or anything.

I didn't notice any problems with mine staying in tune, though.

Post Reply